Clair Warneke van Keet in Rotterdam
Clair Warneke van Keet in Rotterdam

Rechtsbijstand voor winkeliers

Wat als u uw leverancier niet (op tijd) levert? Of als u een discussie voert met de gemeente over een wijziging in een bestemmingsplan? Iedere (web)winkelier krijgt weleens te maken met een conflict. Bekijk hier welke risico’s u loopt op een zakelijk conflict en hoe u deze kunt beperken of verzekeren.

Advies op maat? Een onafhankelijk adviseur denkt graag met u mee!

Belangrijkste risico’s

Geschil met klanten of leveranciers

Het kan gebeuren dat u een product heeft verkocht dat beschadigd is waarbij het niet duidelijk is of de oorzaak hiervan bij u, de klant of de leverancier ligt. Een leverancier kan zijn bestelling niet, of niet op tijd, leveren. Duidelijke afspraken kunnen geschillen met klanten en leveranciers vorkomen. 

Vergunningen

Lokale wet- of -regelgeving kunnen aanleiding zijn tot een conflict met uw gemeente. Bijvoorbeeld als u geen vergunning krijgt voor het openen van een lunchroom in uw kledingwinkel. Of als een wijziging van het bestemmingsplan ervoor zorgt dat u geen nieuwe winkel kunt openen. Ook een plotseling parkeerverbod in uw straat kan uitmonden in een conflict met uw gemeente. 

Bedrijfspand

Het huren van een winkelruimte brengt risico’s met zich mee. U kunt discussie krijgen met de verhuurder over de kosten van het onderhoud van uw winkelpand of u krijgt te maken met een flinke huurverhoging. Het is dan goed om te weten wat uw rechten en plichten zijn.

Arbeidsconflict

Hoe goed u ook door een deur kan met uw personeel, een relatie met een werknemer kan altijd eindigen in een arbeidsconflict. Bijvoorbeeld bij het ontslag van een medewerker. 

Bespreek uw risico's met een adviseur

Handige tips

  • Blijf up-to-date! Volg bekendmakingen van gemeente en provincie. 
  • Heeft u personeel? Zorg er dan voor dat u voldoende op de hoogte bent van het arbeidsrecht.
  • Maak duidelijke afspraken met leveranciers en leg deze vast in contracten of inkoopvoorwaarden. 
  • Heeft u een webshop? Vermeld uw leveringsvoorwaarden op uw website en laat uw klant bij aankoop bevestigen dat hij hiermee akkoord gaat. 
  • Neem de branchevoorwaarden over. Deze zijn al juridisch getoetst en gedeponeerd en daardoor veilig en eenvoudig toepasbaar. Stichting winkelKeur stelt deze onder meer beschikbaar. 
  • Twijfelt u over een contract, overeenkomst of voorwaarden? Laat ze toetsen bij uw rechtsbijstandsverzekeraar. 
  • Laat u goed adviseren. Bijvoorbeeld over het risico op zakelijke conflicten. 

Juridische hulp

Juridische hulp

Als ondernemer doet u veel dingen graag zelf. U stelt misschien uw eigen (arbeids)contracten op. En zoekt bij een conflict met een werknemer eerst zelf naar een oplossing. Maar zijn deze contracten wel waterdicht? En op welke juridische valkuilen moet u letten?

Met rechtsbijstand krijgt u juridische hulp van onafhankelijke specialisten. Zij bieden bijvoorbeeld een helpende hand als u een waterdicht contract wilt opstellen. Of bij een (dreigend) conflict met een medewerker, klant of leverancier. Hiermee beperkt u de belangrijkste risico’s en krijgt u hulp als het toch tot een zakelijk conflict komt.
Themapagina mijn bedrijf

Persoonlijk advies voor uw situatie?

Wilt u de beste oplossing voor uw bedrijf? Daar zorgt een adviseur voor. Hij brengt de risico's van uw bedrijf in kaart en geeft persoonlijk advies om deze te beperken of af te dekken.
Ik wil een persoonlijke oplossing

Vind een adviseur