Eén schade kan al het faillissement van je advocatenkantoor betekenen.
Eén schade kan al het faillissement van je advocatenkantoor betekenen.

‘Eén schade kan al het faillissement van je advocatenkantoor betekenen.’

Zakelijke dienstverlening • Bedrijfsschade • 5 februari 2020

Al 50 jaar zijn ze een begrip in de regio. En als het aan Monique van Tol ligt, partner bij Douffet Heuts Advocaten, blijft dat voorlopig ook zo. Wat haar betreft groeit het advocatenkantoor in hartje Sittard de komende jaren verder uit tot een kantoor dat nog beter is opgewassen tegen de uitdagingen van deze tijd, waaronder de toegenomen digitalisering. Een goed verzekeringspakket hoort daar uiteraard ook bij, want: ‘Eén schade kan al het faillissement van je advocatenkantoor betekenen.’

De heren Douffet en Heuts, Founding Fathers van het juristenkantoor, zijn inmiddels met pensioen. Toch zou een naamswijziging op dit moment niet verstandig zijn, denkt van Tol. ‘We zijn echt een begrip geworden in de regio. Mensen weten ons onder deze naam goed te vinden.’

Toegankelijk
Wat hen als kantoor typeert? Douffet Heuts biedt juridische dienstverlening van goede kwaliteit die toegankelijk is voor zoveel mogelijk mensen. Van Tol: ‘We willen ook graag mensen met een wat minder dikke portemonnee bijstaan.’ Al wordt dat ook voor hen steeds ingewikkelder met de aangekondigde bezuinigingen op de gefinancierde rechtsbijstand, geeft de juriste toe. Toch probeert ze haar kantoor voor iedereen zo toegankelijk mogelijk in te richten. ‘We hebben bijvoorbeeld een open spreekuur waarbij mensen het eerste half uur gratis advies krijgen.’

Als de advocatuur in de media weer eens wordt weggezet als een geldverslindende beroepsgroep kan van Tol dan ook wel eens boos worden. ‘Onze missie is in eerste instantie mensen helpen. Met oplossingen komen voor bedrijven en particulieren.’ Om die reden investeert Doufffet Heuts dan ook relatief veel in de adviesfase, voordat er sprake is van een conflict. Contracten spelen daarin een grote rol. Van Tol: ‘Een goed contract is het halve werk. Denk bijvoorbeeld aan een echtscheiding. Als je van tevoren alles samen goed overdenkt en de afspraken vastlegt in een convenant kun je veel conflicten voorkomen. We hebben hele goede mensen in huis die daarbij kunnen helpen.’

Voldoening
Zelf heeft van Tol vooral letselschadezaken in haar portefeuille. ‘Ik ben nu bezig met een zaak van een dakdekker. Deze meneer is van 9 meter hoogte van een dak gevallen en heeft een dwarslaesie opgelopen. Zijn werkgever is hiervoor aansprakelijk gesteld.’ Toch draait het in dit soort zaken niet alleen om geld, verzekert ze. ‘We proberen vooral ook samen met zo iemand te kijken welke oplossingen we kunnen bedenken om zijn leven draagbaar te houden.’ Zo regelde ze aangepast vervoer en bekijkt ze nu hoe haar cliënt met omscholing eventueel toch weer ergens aan de slag kan in de toekomst. ‘Als het dan lukt om iemand verder te helpen met goede oplossingen geeft mij dat ontzettend veel voldoening.’

Aansprakelijkheidsclaim
Het ondernemerschap is ontzettend leuk, maar brengt ook risico’s met zich mee weet van Tol. Zo loop je als jurist al snel het risico om een aansprakelijkheidsclaim aan je broek te krijgen. ‘Beroepsaansprakelijkheid is echt een groot risico binnen onze sector. We maken allemaal weleens een fout, maar als jurist kun je fouten maken die grote financiële gevolgen hebben voor een klant.’ Een voorbeeld? Wat als een van haar medewerkers bijvoorbeeld per ongeluk een betalingstermijn laat verlopen? Een klant kan een vordering open hebben staan van 3 ton met een verjaringstermijn van 5 jaar. Als iemand in haar kantoor die termijn laat verlopen, kan dat grote financiële gevolgen hebben voor de klant. ‘Gelukkig kunnen we dan terugvallen op een goede beroepsaansprakelijkheidsverzekering.’

Veel op de weg
Daarnaast zitten zij en haar collega’s tijdens werkuren veel op de weg: naar het politiebureau of de rechtbank. Soms moeten ze een klant bijstaan elders in het land. Van Tol: ‘Ook daarvoor hebben we alles goed geregeld: zo hebben we een verkeersschadeverzekering, personenautoverzekering, inzittendenverzekering.’ En dan is er nog het risico op bedrijfsschade als er echt iets groots gebeurt zoals een brand. ‘Een bedrijfsschadeverzekering mag echt niet ontbreken. Wat als je bedrijf een tijdje stilligt na zo’n brand? Dan loop je als kantoor heel veel omzet mis.’ 

Handige tips
Wat wil je als bedrijf verzekeren en wat kun je zelf dragen? Als ondernemer moet je hier altijd kritisch naar blijven kijken, vindt van Tol. Een adviseur kan daar zeker bij helpen. ‘Wij hebben goede ervaringen met Roeters Assurantiën, ook een begrip in Sittard. Jaarlijks bespreken we de portefeuille, geven we wijzigingen door.’ En soms komt de adviseur zelf met handige tips. ‘Bijvoorbeeld dat je de dekkingsgraad van je arbeidsongeschiktheidsverzekering jaarlijks kunt verhogen zonder dat er een medische keuring voor nodig is. Of het advies om ons pand nog eens opnieuw te laten taxeren.’ Waarom Douffet Heuts Advocaten koos voor De Goudse? ‘Ook op advies van onze adviseur. De prijs-kwaliteitverhouding is gewoon goed bij De Goudse.’

Tot slot nog een tip van Van Tol voor andere ondernemers als het gaat om verzekeren en risicomanagement: ‘Wees kritisch, maar bezuinig nooit op verzekeringen. Eén grote schade kan het faillissement betekenen van je onderneming.’

Verzekeringen voor de zakelijke dienstverlening

Offerte aanvragen

Bent u benieuwd wat u betaalt voor een verzekering in uw specifieke situatie?
Onze onafhankelijke adviseurs helpen u verder. Vul het offerte aanvraagformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Vraag een offerte aan

Persoonlijk advies voor uw situatie?

Wilt u de beste oplossing voor uw bedrijf? Daar zorgt een adviseur voor. Hij brengt de risico's van uw bedrijf in kaart en geeft persoonlijk advies om deze te beperken of af te dekken.
Ik wil persoonlijk advies

Vind een adviseur