Bert Waardijk van Waardijk Schoenen in Alkmaar
Bert Waardijk van Waardijk Schoenen in Alkmaar

Weer verder ondernemen na een brand in je winkel

Detailhandel • Bedrijfsschade

'Na onze winkelbrand zal 1 januari nooit meer hetzelfde zijn.'

Het was nieuwjaarsdag 2015 om 03.15 in de ochtend toen Bert Waardijk van zijn winkelchef hoorde dat zijn schoenenwinkel in Alkmaar in brand stond. Achteraf kijkt hij met een positief gevoel terug op de schadeafwikkeling door De Goudse en Lands Advies uit Beverwijk. ‘Ik heb me echt gesteund gevoeld en we hebben de voorschotten gekregen die nodig waren om de winkel weer op poten te krijgen.’

Toen Bert Waardijk het verschrikkelijk nieuws op nieuwjaarsdag hoorde, sloeg zijn hart over. ‘We lagen net twee uur in bed. Ik ben meteen met mijn vrouw in de auto gestapt.’ Ook Hans van der Linden, verzekeringsadviseur bij Lands Advies uit Beverwijk, werd die nacht ruw gewekt door zijn telefoon. Hij had Waardijk, die hij al meer dan dertig jaar adviseert, op het hart gedrukt dat hij hem bij een calamiteit altijd meteen moest bellen. Na het telefoontje reed hij onmiddellijk naar het centrum van Alkmaar, waar de vlammen al boven de hoogste daken uitkwamen. De brand in Waardijks pand, hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door vuurwerk, sloeg over naar naastgelegen panden. De totale schade als gevolg van de brand liep hierdoor in de tientallen miljoenen euro’s.

Alle neuzen in dezelfde richting


Van der Linden schakelde razendsnel. ‘Onze vaste contra-expert Von Reth weet dat als ik aan de lijn hang er echt wat aan de hand is. Ze hebben meteen actie ondernomen, ook richting De Goudse, en beide experts waren dezelfde dag ter plaatse. Het is cruciaal dat je dan alle neuzen in dezelfde richting krijgt. Het was mijn rol om aan iedereen duidelijk te maken dat dit een catastrofe was waarbij we geen discussies moeten hebben, maar snel moeten schakelen. Daar zijn we met elkaar buitengewoon goed in geslaagd.’

Snel door de molen


Volgens schadebehandelaar Kees Steenbergen was De Goudse vanaf de eerste minuut in beeld. ‘Ik ben thuis gebeld door ons expertisebureau DEKRA en heb zelf ter plekke foto’s gemaakt, zodat alles vanaf het begin zo duidelijk mogelijk was en ik onze directie en anderen goed kon informeren. Dan kunnen dingen snel door de molen.’

Voorzichtig beeld


Al op 1 januari kreeg Waardijk van zijn adviseur ‘een voorzichtig beeld’ van het verzekeringsplaatje. Zijn bedrijfsgebouwen- en inventaris/goederenverzekering waren waarschijnlijk toereikend. Maar er was indertijd voor gekozen om geen volledige dekking te nemen voor bedrijfsschade. De kosten van vevolgschade doordat de winkel tijdelijk werd gesloten en op een alternatieve locatie geopend, waren hierdoor niet voldoende gedekt.

Aasgieren en hulp


Na de brand werd Waardijk benaderd door allerlei mensen. ‘Daar zaten veel aasgieren bij, maar ook mensen die ons wilden helpen.’ Zo kon hij in dezelfde straat een pand huren. ‘Wij waren 1 april 2015 vijftig jaar in Alkmaar gevestigd en het is ons gelukt om de deuren te openen voordat we dat jubileum vierden.’

7 dagen per week


Inmiddels zit de schoenenzaak van Waardijk weer op de oude locatie, maar dat had heel wat voeten in de aarde. ‘We moesten de zaak in het begin vanaf een alternatieve locatie voortzetten. Ik was in die tijd 7 dagen per week bezig om de schoenenwinkel weer op poten te krijgen. ’Niet zo vreemd, want Waardijk Schoenen heeft ook een filiaal in Bloemendaal, dat vanuit Alkmaar wordt bevoorraad, en ook webwinkel, die tot tien maanden na de brand uit de lucht was.

Familiebedrijf


Waardijk Schoenen is een familiebedrijf – ‘ik ben de vijfde generatie’ – dat al 165 jaar bestaat. Het bedrijf werkt vanuit een eigen filosofie. ‘Wij doen zaken op een bepaalde manier, en daar horen vaste contacten bij.’ Voor Bert Waardijk is het daarom logisch dat Hans van der Linden hem al meer dan dertig jaar ondersteunt met verzekeringsadvies. Maar één ding zat hem een jaar of zes geleden toch niet lekker: zijn zakelijke verzekeringen liepen bij verschillende verzekeraars. En zou dat bij een grote schade nou wel handig zijn? Hij besloot om ze allemaal onder te brengen bij De Goudse, waarmee al een band was sinds 1965. Daar is hij nu maar wát blij mee. ‘Want als je het hele circus op 1 januari ziet draaien, met een heel leger van experts en contra-experts, allemaal met een mapje onder hun arm…’

Levenswerk


Een halve eeuw geleden had de eerste winkel een oppervlakte van zestig vierkante meter. ‘We hebben het daarna steeds groter en beter gemaakt. Alles wat is afgebrand heb ik zelf in mijn handen gehad, een soort levenswerk. Als dat dan in één nacht wegfikt, stort je wereld in.’ Hij is er erg blij mee dat alle partijen meewerken aan een zo spoedig mogelijk herstel: Lands Advies, De Goudse, de gemeente en zeker ook zijn medewerkers, voor wie de brand ook een enorme dreun was. Desondanks zijn het geen gemakkelijke tijden. ‘Voor ons zal 1 januari nooit meer hetzelfde zijn.’

Voorkom rompslomp na een grote brand

Offerte aanvragen

Bent u benieuwd wat u betaalt voor een verzekering in uw specifieke situatie?
Onze onafhankelijke adviseurs helpen u verder. Vul het offerte aanvraagformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Vraag een offerte aan

Persoonlijk advies voor uw situatie?

Wilt u de beste oplossing voor uw bedrijf? Daar zorgt een adviseur voor. Hij brengt de risico's van uw bedrijf in kaart en geeft persoonlijk advies om deze te beperken of af te dekken.
Ik wil een persoonlijke oplossing

Vind een adviseur

Google maps: kaartgegevens © 2024