Bedrijfsongevallen in de horeca
Een ongeval in de horeca komt vaker voor dan u denkt
Grootste risico's
- Snijden en stoten: denk bijvoorbeeld aan een glazenspoeler die zich verwondt aan een kapot glas of een kok die zich in de vingers snijdt.
- In contact komen met stroom, hitte, kou gevaarlijke stoffen en lawaai: vooral brandwonden komen veel voor bij keukenpersoneel. En agressieve schoonmaakmiddelen (bijvoorbeeld ontvetters) zorgen voor schade aan ogen of de huid.
- Fysieke overbelasting: kelners, serveersters, koks, keukenhulpen of afwassers voeren veel dezelfde bewegingen uit. Dit leidt vaak tot klachten aan armen, schouders of nek.
- Door een voorwerp worden geraakt: denk aan een biervat in het magazijn dat per ongeluk op een van je medewerkers belandt.
- Psychische overbelasting: door de hoge werkdruk, ongewenst gedrag op de werkvloer of agressieve klanten.
- Verkeersongeval: vooral maaltijdbezorgers lopen een groot risico op een verkeersongeval.
- Uitglijden, struikelen: personeel dat uitglijdt over gladde, natte of vervuilde vloeren.
- Bedreigd, gebeten, geschopt worden door agressieve klanten
- Val van hoogte, trap, ladder: denk aan een serveerster of kelner die met een te zware krat de trap op en afloopt en struikelt.
- Beknelling: bijvoorbeeld een medewerker in de keuken die met zijn vingers bekneld raakt in een keukenmachine.
Arbeidsongeval? U bent aansprakelijk
Als horecaondernemer kunt u aansprakelijk worden gesteld. Het prijskaartje dat hangt aan een ongeval varieert van honderden tot, in extreme gevallen, honderdduizenden euro's. Vaak wordt de schade vastgesteld aan de hand van de beperkingen en het aantal jaren dat de medewerker normaal gesproken nog zou kunnen werken.
De kans op een bedrijfsongeval verkleinen
Oplossingen voor bedrijfsongevallen in de horeca
Ondernemers zijn vaak te druk voor preventie