'Als startende ondernemer probeer je het hoofd boven water te houden. Dan wil je alleen het hoognodige verzekeren.'
Door de liefde kwam ze in aanraking met de prachtige kleurrijke stoffen van Ghana. Sinds 2015 runt Debora Boadu (51 jaar) samen met haar zus haar eigen fashion label Dinkra: een combinatie van authentieke Kente stoffen uit Ghana met vintage denim in Nederlands design. Als startende ondernemer is ze zich bewust van de risico’s die ze loopt, maar heeft ze nog weinig financiële ruimte voor een breed pakket aan verzekeringsproducten. ‘Daarom ben ik zo blij met mijn adviseur: hij vertelt mij precies welke risico’s ik écht moet afdekken en wat ik zelf kan doen om mijn risico’s te beperken.’
Kleding, hangmatten, lampenkappen, toilettassen, haarbanden, ja zelfs de eieren aan de paasboom: alles is gemaakt van kleurige stoffen in de meest uiteenlopende designs. Door de strakke witte muren en witte laminaat vloer oogt de winkel aan de Kleiweg 91 fris en modern. Tegelijk ademt het pand een Afrikaanse sfeer uit door de kleurige prints, Afrikaanse beeldjes en platen van Grace Jones en Hot Chocolate aan de muur. ‘Kijk’, zegt Debora trots terwijl ze naar een kleurig kinderjurkje met Afrikaanse print wijst. ‘Dit jurkje is een combinatie van Afrikaanse katoen, Nederlands design én ambachtelijk haakwerk uit Syrië. Het is door een Syrische dame gemaakt die via een werkervaringsplek bij ons in het atelier haar kennis van de Nederlandse taal in praktijk kan brengen.’
Dát is nu precies waar Dinkra voor staat, vertelt de onderneemster even later in een zonnige ruimte op de eerste etage die dienst doet als workshopatelier. ‘We combineren de traditionele Kente stoffen uit Ghana met designs uit Nederland en staan ook open voor ideeën uit andere culturen.’ Ook doen ze veel aan ‘upcycling’ van vintage denim. ‘Een klant brengt bijvoorbeeld een oude spijkerbroek bij ons binnen en wij maken er hippe shorts, rokken en mooie jeansjassen van door het te combineren met een mooie Kente stof.’
Groei
Dinkra groeit. Eindelijk. Dat had best wel wat voeten in de aarde sinds de zussen in 2015 van start gingen met een tassenlijn. De eerste paar jaar zaten ze aan de Kleiwegstraat, maar daar ‘bloedde het op een gegeven moment helemaal dood’. In het voorjaar van 2018 kregen ze de optie op een tijdelijk huurcontract voor een pand op de Kleiweg. Debora: ‘Ik dacht: wat heb ik te verliezen? We gaan er gewoon voor’. Het bleek een gouden zet. Tijdens de Goudse keramiekdagen ontvingen ze in twee dagen zo’n 150 man in hun winkel. ‘Ik kwam er toen achter: we hebben de Kleiweg gewoon keihard nodig voor exposure.’
Wat ook helpt, is dat ze het pand op de Kleiweg delen met een stel andere ‘creators’. ‘Dit pand was veel te groot voor ons alleen. Daarom bedacht ik: we moeten gaan samenwerken met andere creatievelingen. Onze ‘Melting Shop’, ofwel smeltkroes van ambachten wordt nu gerund door 7 creators: een keramist, kunstschilder, leerbewerker, goudsmid, interieurdesigner en wij natuurlijk als fashiondesigners. Door ons unieke concept: ambachtelijk, op maat gemaakt en uniek design trekken wij nu meer en ook meer divers publiek.
Ook al loopt de winkel nu een stuk beter, toch is het nog iedere maand spannend of ze de rekeningen wel kunnen betalen. ‘Eigenlijk zijn we hier op de Kleiweg nu pas een jaar goed op weg. Als startende ondernemer kost het vaak wel drie jaar om een break-even punt te bereiken.’
Wakker liggen
Ze ligt daar dan ook best weleens wakker van, bekent ze. ‘Ik ontdekte dat ik als ondernemer te maken heb met kosten waar ik eerder nooit over nagedacht heb zoals rioolrechten, onroerendgoedbelasting en precariorechten. Maar haar rekeningen zijn niet haar enige zorg. ‘Natuurlijk denk ik weleens: wat als iemand vergeet om het strijkijzer uit te zetten en er breekt brand uit? Alles wat we hier verkopen, maken we zelf. Daar zitten heel veel manuren in. Als onze voorraad beschadigd raakt kan ik niet eventjes met een leverancier bellen voor een nieuwe voorraad.’
Omdat ze zich ‘al 300 jaar’ voor haar particuliere verzekeringen laat adviseren door Van den Adel Assurantiën betrok Debora de financiële adviseur uit Capelle aan den IJssel direct vanaf de eerste stap bij Dinkra.’Ik vroeg René: ik heb als kleine ondernemer geen financiële ruimte voor een uitgebreid verzekeringspakket, wat heb ik écht nodig? René adviseerde mij CompleetVerzekerd Detailhandel: een combinatie van een brandverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, inboedel- en diefstalverzekering.’
Steun en toeverlaat
Maar het werk van haar adviseur houdt niet op bij het afsluiten van verzekeringsproducten, benadrukt Debora. Hij denkt constant met haar mee: waar loopt ze risico’s met haar winkel en hoe kan ze die risico’s beperken? ‘René komt regelmatig in de winkel, checkt of de vluchtroute vrij is van obstakels, of de nooduitgang duidelijk zichtbaar is, of er brandblussers aan de muur hangen.’ Ook wijst hij haar op risico’s voor klanten zoals een hobbelpaard in de winkel waar klanten over kunnen struikelen of een trap zonder leuning. ‘Als ondernemer moet je altijd nadenken over de veiligheid van je klanten. Een adviseur denkt daarin mee.’
Nog een tip die ze van haar adviseur kreeg? 'In 2017 waren we uitgenodigd om onze kleding te presenteren tijdens de LA Fashion week. Hartstikke leuk natuurlijk. René adviseerde ons toen direct om een goede reisverzekering af te sluiten zodat eventuele schade aan de kleding gedekt was. Want: wat als er onderweg iets met onze kleding gebeurt? Ik vind het een geruststellend idee dat iemand zo met je meedenkt.'