Elk bedrijf een preventiemedewerker
Een preventiemedewerker is iemand die zich binnen een bedrijf - meestal naast de ‘gewone’ functie - inzet om arbeidsrisico's te verminderen en verzuim te helpen voorkomen. Elk bedrijf is wettelijk verplicht één of meer preventiemedewerker(s) te hebben. Bij kleinere bedrijven (maximaal 25 werknemers) kan de directeur/eigenaar ook zelf de rol van preventiemedewerker op zich nemen. Een preventiemedewerker is altijd iemand van binnen het bedrijf zodat hij/ zij de gezondheids- en veiligheidsrisico’s goed kan inschatten en herkennen. Zo draagt de preventiemedewerker bij aan het verminderen van verzuim, het voorkomen van ongevallen en een betere inzetbaarheid van je werknemers.
Praktische hulp van de expert
Voor bedrijven en preventiemedewerkers die af en toe een sparringpartner kunnen gebruiken op het gebied van arbo en verzuim, is er Mijn preventie-expert. Een veiligheidskundige, arbeidshygiënist of ergonoom helpt je bij elk arbo-vraagstuk voor het aantal uur dat je nodig hebt. Bijvoorbeeld:
- Opstarten en implementeren van het preventiebeleid.
- Samen met een RI&E-specialist de puntjes op de i zetten van de RI&E zodat je zeker weet dat je aan de wettelijke vereisten voldoet.
- Concrete begeleiding bij het invullen van je (branche-)RI&E.
- Ondersteunen bij het opstellen van het Plan van aanpak van de RI&E.
- Het inzetten van vervolgacties om de veiligheid te vergroten en aan de slag te gaan met de uitkomsten van de RI&E en het Plan van aanpak.
- Coaching van je preventiemedewerker op deze punten.
Concrete vragen zijn bijvoorbeeld:
- Hoe kan ik mijn taken als preventiemedewerker aanpakken?
- Hoe kan ons bedrijf voldoen aan alle wettelijke eisen?
- Wat kunnen wij doen om ongevallen te voorkomen?
- Kan ik met een deskundige de werkvloer bezoeken en direct overleggen?
- Hoe kunnen wij verzuim(kosten) en arbeidsrisico’s verlagen?
- Hoe kunnen collega’s veilig en gezond thuiswerken?
- Hoe kunnen wij de branche-RI&E goed uitvoeren?