Heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering aangevraagd bij De Goudse via een onafhankelijk adviseur en ben je akkoord met de offerte? Dan komt de aanvraag uiteindelijk bij ons terecht. Nadat wij je aanvraag voor een AOV hebben ontvangen, bespreken wij een aantal gezondheidsvragen met je. Op basis hiervan beoordelen wij of je een AOV kunt afsluiten, en zo ja, tegen welke voorwaarden. Dit heet medische acceptatie.
Hieronder lees je hoe de medische acceptatie van De Goudse werkt. Of lees meer informatie over het afsluiten en de dekking van een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Voor de medische acceptatie van je Ondernemers-AOV doorloop je de volgende stappen:
Voor de medische acceptatie van je aanvraag hebben wij een aantal medische gegevens van je nodig. Je ontvangt per e-mail een link om een afspraak te maken voor een telefoongesprek met een medewerker van onze Medische Dienst, op een dag en tijdstip die jou goed uitkomen. Tijdens het gesprek nemen wij een aantal gezondheidsvragen met je door. Heb je aanvullende vragen, dan kun je die meteen aan ons stellen. Zo weet je precies waar je aan toe bent.
Het gesprek duurt ongeveer 45 minuten en wordt vastgelegd in een document, de gezondheidsverklaring. Je ontvangt je gezondheidsverklaring na het telefoongesprek digitaal of per post (afhankelijk van je voorkeur). Ben je het eens met de verklaring, dan stuur je deze akkoord getekend terug. Je kunt de gezondheidsverklaring waar nodig ook aanpassen of aanvullen
Je hebt een aanvraag gedaan voor een AOV bij De Goudse. Op basis van de medische informatie op je gezondheidsverklaring schat onze medisch adviseur je gezondheidssituatie en het risico op arbeidsongeschiktheid in de toekomst in. Hij geeft een advies aan De Goudse over de hoogte van het toekomstige risico op arbeidsongeschiktheid. De gezondheidsverklaring is dus een belangrijk document voor de medische acceptatie.
In het telefoongesprek stellen wij je vragen over je huidige gezondheid, maar vragen wij ook naar informatie uit je verleden. Zo vragen wij bijvoorbeeld of je op dit moment rookt en/of medicijnen gebruikt. Maar ook of je in het verleden hebt gerookt en/of medicijnen hebt gebruikt.
“Onze klanten ervaren onze telefonische medische acceptatie als zeer positief. Vragen worden waar nodig toegelicht, direct beantwoord en vervolgonderzoeken zijn minder vaak nodig.”
De gezondheidsverklaring is een belangrijk document. Wij kunnen ons goed voorstellen dat je vragen hebt over het invullen van de verklaring of de betekenis van medische termen. Daarom doorlopen wij graag samen met jou de vragen in een telefoongesprek. Onze Medische Dienst neemt de tijd voor je om je te helpen. Voel je vrij om vragen te stellen, zodat je het proces snel kunt doorlopen en niet met onduidelijkheden achterblijft. Onze klanten ervaren de telefonische medische acceptatie daarom als zeer positief.
Ook voorkomen we vervolgonderzoeken, omdat aanvullende vragen direct door de Medische Dienst kunnen worden gesteld. Hiermee kan worden verduidelijkt of bepaalde klachten ernstig of juist niet ernstig waren. Dit blijkt niet altijd uit een schriftelijke invulling van de vragen.