De gevolgen van arbeidsongeschiktheid
Als je (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt raakt, heeft dat veel impact op jezelf, je gezin en je bedrijf. Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering ben je verzekerd tegen inkomensverlies en krijg je hulp bij preventie en re-integratie. Maar hoe zit het met andere kosten die je maakt, zoals je doorlopende
bedrijfskosten en eventuele kosten voor waarneming?
Vaste bedrijfskosten
Vaste bedrijfskosten zijn de doorlopende kosten die je maakt voor het uitoefenen van je bedrijf of beroep. Op het moment dat jij niet kunt werken, lopen die kosten gewoon door. Bijvoorbeeld:
- Huur van je bedrijfspand of werkplek
- Energiekosten
- Zakelijke leaseauto
- Personeelskosten
- Doorlopende contracten
Zulke kosten moeten betaald worden, anders komt de continuïteit van je bedrijf mogelijk in gevaar.
Waarnemingskosten
Wie neemt jouw werk over als je tijdelijk arbeidsongeschikt bent en je bedrijf niet kunt runnen? Als je niets doet, loop je misschien inkomsten mis en verlies je klanten. Een waarnemer of vervanger inhuren kan dan het verschil maken.