Graag bieden wij u een website die voor u zo goed mogelijk werkt. Daarom gebruiken we cookies, onder andere om uw bezoek aan onze website te analyseren, de getoonde informatie aan te passen aan uw voorkeuren, informatie van social media te tonen en onze advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Cookies worden soms ook geplaatst door derden; zo plaatst YouTube cookies als u via onze site een filmpje bekijkt. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid.
Flexwerkers in de horeca wel of niet voor verzuim verzekeren?
Ga direct naar:
Wat is een flexwerker?
Een flexwerker is een medewerker met een flexibel arbeidscontract. In tegenstelling tot een vast contract met vaste uren, is er bij een flexibel contract sprake van flexibiliteit in het aantal uren dat wordt gewerkt en de duur van het contract. Onder werknemers met een flexibel dienstverband vallen bijvoorbeeld:
- Oproep-/invalkrachten
- Uitzendkrachten
- Seizoenkrachten
- zzp’ers
- Werknemers met een vast dienstverband zonder vaste uren
- Werknemers met een tijdelijk dienstverband zonder vaste uren
Flexwerkers in de horeca
In de horeca wordt veel gewerkt met flexwerkers. Inmiddels werken er in Nederland zelfs meer medewerkers in de horeca met een flexibel contact dan met een vast contract. Reden hiervoor is dat de arbeidsuren in de horeca vaak afhankelijk zijn van externe omstandigheden. Denk aan weersomstandigheden (bij het werken op een terras), pieken in drukte en wisselende data van evenementen (zoals een festival of een congres).
De horeca cao spreekt over de volgende flexwerkers:
- Vakkrachten
- Seizoenkrachten
- Invalkrachten-nuluren
Volgens de modelovereenkomsten van de KHN valt een invalkracht-nuluren in de horeca altijd onder de definitie oproepkracht. Voor vakkrachten en seizoenkrachten heeft u de keuze: een vast contract of een oproepcontract.
Let op: sinds de invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) sinds 1 januari 2020, is het werken met oproepcontracten financieel minder aantrekkelijk. Zo betaalt u voor oproepkrachten 5% meer ww-premie dan voor personeel met een vast contract. Ook zijn er extra regels voor het nuluren en het min-maxcontract.
Ben ik verplicht om mijn flexwerkers te verzekeren op mijn Verzuimverzekering?
Een oproepkracht (personeel met een oproepcontract) is een werknemer met:
- Een nulurencontract
- Een min-maxcontract
- Een oproepcontract met voorovereenkomst
Voordelen en nadelen meeverzekeren flexibel horecapersoneel
Of u uw oproep-/invalkrachten wilt verzekeren hangt af van het financiële kostenplaatje. Welke contracten biedt u aan, betaalt u zelf het loon door bij ziekte of bent u liever financieel gedekt? Het kan lonen om uw oproep-/invalkrachten te verzekeren. Zo komt u als bedrijf met veel oproep-/invalkrachten bijvoorbeeld niet voor grote onverwachte uitgaven te staan als een aantal van hen ziek wordt. Bovendien zijn oproep-/invalkrachten vaak jong en hebben zij een relatief laag salaris. Hierdoor is de premie voor hen lager dan die voor vaste werknemers.
Wilt u zich verzekeren, maar denkt u erover om uw oproepkrachten uit te sluiten? Kijk dan goed naar het soort contract dat u aanbiedt en welke verplichtingen daarbij horen. Laat u altijd goed adviseren. Een onafhankelijk adviseur helpt u daarbij. Die kijkt samen met u naar het personeelsbestand. Hoeveel oproepkrachten heeft u? Wat zijn uw financiële middelen? En hoeveel risico wilt u nemen? Zo krijgt u scherp wat slim is om te doen.
Regels rondom verzuim van flexwerkers
Regels rondom ziekte flexwerker buiten oproepperiode
Wordt uw medewerker buiten de oproepperiode ziek, dan hoeft u geen loon door te betalen. Wel bent u verantwoordelijk voor de re-integratie van uw medewerker. Alle werknemers moeten altijd worden aangemeld bij een arbodienst. Als u uw werknemer onvoldoende begeleidt bij de ziekte, kan het UWV u hiervoor een loonsanctie geven.