Heb je een schadeverzekering?
Voor je verzekering(en) moet je een premie betalen. Die afspraak tussen jou en De Goudse (de verzekeraar) vind je terug in de Algemene Voorwaarden die bij jouw verzekering(en) horen. Je vindt de Algemene Voorwaarden terug op onze website. Neem contact op met je adviseur als je hier vragen over hebt.
Betalingsachterstand
De premie moet je op tijd betalen. Doe je dat niet, dan ontstaat er een betalingsachterstand. Wij sturen je dan altijd een betalingsherinnering. Daarin geven we aan dat je je premie niet op tijd hebt betaald en dat je nog maximaal 15 dagen de tijd hebt om alsnog te betalen. Wacht je te lang met het betalen van je premie? Dan heeft dit gevolgen voor jouw verzekering(en) en kan het zijn dat je extra kosten moet betalen.
Betalingsherinnering, (tijdelijk) schorsen verzekering, opzeggen en incasso
Als je je premie - ondanks onze betalingsherinnering - niet binnen 15 dagen na ontvangst daarvan betaalt dan schorsen wij de dekking vanaf dat moment. Dat betekent dat je bij schade geen uitkering van ons ontvangt. Als je ook geen gehoor geeft aan onze tweede betalingsherinnering, dan kunnen wij een incassobureau inschakelen. De kosten die wij hiervoor maken, kunnen hoog oplopen. Je moet die (extra) kosten ook betalen. Wij mogen ook de verzekering beëindigen. En in de toekomst kan je dan moeilijker bij andere verzekeraars terecht om een nieuwe verzekering af te sluiten.
Motorvoertuigenverzekering
Het (tijdelijk) schorsen van jouw verzekering betekent in het geval van je motorvoertuigenverzekering dat wij het kenteken afmelden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De RDW kan je dan een boete opleggen, omdat je verzekerd moet zijn voor Wettelijke Aansprakelijkheid.
Premie alsnog betalen
Als je je premie niet (op tijd) betaalt, blijf je verplicht de premie te betalen. Ook als wij de verzekering (tijdelijk) schorsen, moet je alsnog de premie betalen vanaf het moment dat de betalingsachterstand is ontstaan. Als wij de openstaande premie hebben ontvangen, ben je direct weer verzekerd. Maar voor schade ontstaan of veroorzaakt in de periode dat je geen dekking had, wordt de dekking niet hersteld.
Heb je u een levensverzekering?
Als je de premie voor een levensverzekering niet (op tijd) betaalt, sturen wij altijd drie brieven met een betalingsherinnering. In deze brieven vermelden we de uiterste termijn waarbinnen je moet betalen. Als je de premie na die datum niet hebt betaald, heeft dat gevolgen voor je levensverzekering. Wat deze gevolgen zijn, hangt af van het soort levensverzekering dat je hebt. Je leest hier meer over in de voorwaarden die bij je levensverzekering horen.
Gevolgen betalingsachterstand voor jouw levensverzekering
Na drie maanden betalingsachterstand kunnen wij:
- de verzekering afkopen; of
- de verzekering zonder uitkering stopzetten, je bent dan niet meer verzekerd; of
- de verzekering premievrij maken.
Wat betekent premie vrijmaken van een verzekering?Premie vrijmaken van jouw levensverzekering betekent dat je geen premie meer hoeft te betalen. Dit heeft gevolgen voor het bedrag dat je eventueel met je verzekering opbouwt. Dat bedrag wordt namelijk lager dan het bedrag dat je zou ontvangen als je wel had doorbetaald tot de einddatum van jouw verzekering. Bovendien kan het verzekerd bedrag bij overlijden vervallen of worden verlaagd. Ook een eventuele dekking voor arbeidsongeschiktheid vervalt bij drie maanden betalingsachterstand.
Eventuele (overige) gevolgenHet verplicht afkopen van de levensverzekering kan nadelige gevolgen voor de Belastingdienst hebben. De Belastingdienst kan een bijvoorbeeld een boete (revisierente) in rekening brengen. Als jouw verzekering is verpand in verband met een geldlening of een hypotheek, dan zijn wij verplicht de achterstand door te geven aan de geldverstrekker. Dit kan in het ergste geval gevolgen hebben voor je woonsituatie.