Hoe behandelen wij autodiefstal?

Is je auto gestolen (of ander motorrijtuig) en ben je verzekerd bij De Goudse? Hieronder leggen we uit wat de vervolgstappen zijn bij autodiefstal en hoe we je verder helpen.  
 
Is je auto niet gestolen maar wil je schade melden? Lees hier hoe je dat kunt doen.

Stap 1: Aangifte diefstal

  • Doe direct aangifte bij het Landelijke Aangifte Loket Gestolen Voertuigen (088) 6628288. Je voertuig wordt nationaal en internationaal als vermist geregistreerd, wat de kans op terugvinden vergroot. 
  • Meld de diefstal bij je adviseur of bij ons. Wij nemen vervolgens contact met je op.

Belangrijk om te weten

  • Na je telefonische aangifte ontvang je een e-mail met een link naar een vragenlijst van het VbV (Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit). De gevraagde diefstalinformatie is van groot belang om de kans op terugvinden te vergroten en de schadeafwikkeling te vereenvoudigen. De ingevulde vragenlijst wordt direct gedeeld met De Goudse.
  • Het verslag van je aangifte moet digitaal ondertekend worden via www.mijnpolitie.nl met behulp van je DigiD. Als je digitale handtekening is gezet, is de aangifte afgerond en kun je deze downloaden. Daarna moet je het proces-verbaal toevoegen aan de vragenlijst. Dit kan op twee manieren: uploaden bij de vragenlijst of een mail sturen naar helpdesk@stichtingvbv.nl.
  • Het hierboven beschreven proces wordt uitgelegd in deze video

Goed om te weten

  • Door aangifte te doen van de autodiefstal hoef je geen wegenbelasting meer te betalen of boetes die gekoppeld zijn aan het kenteken na de aangiftedatum.
  • Wij melden je kenteken af bij het RDW en de verzekering wordt stopgezet per diefstaldatum. Je hoeft dan geen premie meer te betalen voor je gestolen voertuig. Wordt je voertuig binnen 30 dagen teruggevonden, dan kan je verzekeringsadviseur de dekking weer actief (laten) maken. 

Gestolen spullen/bezittingen

  • Als er persoonlijke of werkgerelateerde spullen of bezittingen in je gestolen auto of ander voertuig lagen, meld dit dan ook bij ons. Wij controleren of deze verzekering (inboedel of transport) bij ons loopt. Als deze verzekering niet bij ons loopt, kun je dit melden bij je andere verzekeringsmaatschappij.
Stap 2: Onderzoek

Stap 2: Onderzoek

Nadat we de melding van diefstal via je adviseur of jou ontvangen hebben, starten we direct een onderzoek.

Wachttijd van 30 dagen

  • Er is sprake van diefstal als je motorrijtuig meer dan 30 dagen vermist blijft. Wij hebben deze 30 dagen nodig om een gedegen onderzoek te laten uitvoeren. Word je auto of ander voertuig binnen 30 dagen teruggevonden, dan blijft het motorrijtuig jouw eigendom.
  • Er geldt een wachttijd van 30 dagen. Deze termijn start als de aangifte bij het LAGV is afgerond. Er is sprake van verlies als het voertuig meer dan 30 dagen vermist blijft.
  • Als je voertuig binnen de 30 dagen teruggevonden wordt, vernemen wij dat graag van je.  

Wat belangrijk is om te weten

  • We schakelen een expert in die de waarde van je voertuig bepaalt en de sleutels en het kentekenbewijs inneemt.
  • Soms schakelen we ook een onderzoeksbureau in. In dat geval nemen beiden contact met je op.
  • De expert stuurt ons zijn rapport (meestal binnen 30 dagen), waarna je schadebehandelaar de diefstal beoordeelt en je binnen 10 werkdagen inhoudelijk informeert. Mocht het onverhoopt langer duren omdat er meer onderzoek nodig is, dan informeren we je hierover.
  • Heb je tussentijds vragen of opmerkingen, bel dan gerust. 

Waardebepaling


Wij stellen een onderzoek in naar de diefstal. Een expert zal de dagwaarde van je auto of ander voertuig vaststellen. De dagwaarde is het bedrag waarvoor je een soortgelijk voertuig kunt terugkopen. Soms heb je recht op de aanschaf- of nieuwwaarderegeling.  

De expert

  • De expert is een onafhankelijke deskundige en is niet verbonden aan De Goudse. De expert moet zich houden aan de Gedragscode Expertiseorganisaties.
  • Ben je het niet eens met de  dagwaarde die de expert heeft vastgesteld? Neem dan contact op met de expert. De expert zal voorbeelden geven van vergelijkbare voertuigen die te koop worden aangeboden.
  • Kom je er niet uit met de expert die wij hebben ingeschakeld? Dan kun je zelf een expert inschakelen (contra-expert). De redelijke kosten van deze contra-expert worden door ons vergoed.
  • Wil je zelf een schatting maken van de dagwaarde van je voertuig? Dan is het verstandig om verkoopsites op internet te raadplegen.
Stap 3: Uitbetaling schadevergoeding

Stap 3: Uitbetaling schadevergoeding

Nadat de termijn van 30 dagen is verstreken, nemen wij een standpunt in. Dit kan een schadevergoeding conform de nieuwwaarde-, aanschafwaarde- of dagwaarderegeling zijn.

  • Als het onderzoek niet is afgerond of als je geen recht hebt op een uitkering, dan informeren wij je daarover.
  • Als er een uitkering is gedaan, wordt het voertuig op naam van De Goudse gezet.
  • Naast een vergoeding van dag-, aanschaf- of nieuwwaarde heb je ook recht op een bedrag per dag gedurende de periode dat je jouw voertuig hebt moeten missen. Je kunt dit bedrag gebruiken voor de huurkosten van een vervangend voertuig. De maximale periode waarover je deze vergoeding ontvangt is 7 of 30 dagen.

Overzicht daggeldvergoeding

Je ontvangt voor de meeste motorrijtuigen maximaal 30 dagen een daggeldvergoeding, voor werkmaterieel geldt dit voor maximaal 7 dagen. Hieronder vind je de daggeldvergoeding per motorrijtuig.

Particuliere Personenauto: € 35
Personenauto Zakelijk: € 35
Bestelauto: € 35
Vrachtauto: € 25 
Werkmaterieel: € 100 
Motor € 15 

Fraude

De Goudse heeft een actief fraudebeleid. Onder fraude verstaan wij het doelbewust benadelen van De Goudse om er zelf financieel beter van te worden. Als hiervan sprake is, nemen we maatregelen die tot het volgende kunnen leiden: 

  • Geen vergoeding van de schade en registratie van de fraudeur in interne registers.
  • Vorderen van gemaakte onderzoekskosten.
  • Registratie in de signaleringssystemen van de verzekeraars.
  • Aangifte bij de politie.