Aan de slag met je ZW-eigenrisicoverzekering met dienstverlening van Acture
Waarmee kunnen wij je helpen?
Wanneer meld je je (ex)werknemer ziek en beter?
Je werknemer is nog in dienst
Als je werknemer nog in dienst is en ziek is, meld je dit uiterlijk in de derde week na de eerste ziektedag aan ons via een ’derde-weeks-ziekmelding’. Maar je hoeft de ziekmelding alleen te doen als het gaat om:
- een werknemer met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd; of
- een werknemer met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd waarvan al bekend is dat die eindigt.
Je geeft je ‘derde-weeks-ziekmelding’ door via het formulier meldingsformulier bij ongeschiktheid tot werken. Na je melding neemt je VerzuimCoach contact met je op om samen met jou te beoordelen of wij iets kunnen betekenen in de begeleiding van je zieke werknemer tijdens de loondoorbetalingsperiode.
Je werknemer is (nog) ziek en gaat uit dienst
Is je werknemer (nog) ziek als hij uit dienst gaat? Dan is het belangrijk dat je zo spoedig mogelijk een ziek-uit-dienstmelding doorgeeft aan Acture. Doe je dit dan op de laatste dag van het dienstverband. Doe je dit ook als je eerder voor deze werknemer een ‘derde-weeks-ziekmelding’ heeft gedaan bij De Goudse.
Je medewerker is uit dienst en wordt binnen vier weken ziek
Is je werknemer uit dienst gegaan en binnen vier werken ziek geworden? Geef dan direct een ziek-uit-dienstmelding door aan Acture. Dit hoeft niet als de ex-werknemer op dat moment een nieuwe baan heeft of recht heeft op een WW-uitkering.
Je ex-werknemer is geheel of gedeeltelijk hersteld en werkzaam
Is je ex-werknemer geheel of gedeeltelijk hersteld en werkzaam? Meld het dan direct aan Acture. Heb je nog geen inloggegevens of ben je ze kwijt? Bel dan op een werkdag tussen 8:30 en 17:00 uur naar Acture op (024) 750 40 00. Ook kun je een mail sturen naar salessupport@acture.nl.
Begeleiding volgen
Gegevens beheren
Gegevens wijzigen
Personele wijzigingen hoef je niet tussentijds aan De Goudse door te geven. Maar heeft je bedrijf te maken met andere wijzigingen, zoals een sectorwijziging, verandering van organisatievorm, een reorganisatie, faillissement of een fusie? Dan kan dit gevolgen hebben voor je verzekering. Geef deze wijziging daarom zo snel mogelijk aan ons door via inkomen@goudse.com. Maar uiterlijk één maand voor de verandering. Per wijziging bekijken wij wat dit betekent voor jou en je zieke (ex-)werknemer. Wijzigingen die relevant zijn voor Acture sturen wij door.
Gegevens voor dienstverlener
Als je een ‘ziek-uit-dienstmelding’ hebt doorgegeven zijn voor de uitvoering van deze verzekering en de dienstverlening gegevens van de zieke ex-werknemer nodig. Als Acture je daarom vraagt, verstrek dan de volledige en juiste informatie die nodig is.
Poortwachter-garantie tijdens Ziektewetperiode
Wat is de Wet verbetering poortwachter?
Die wet verplicht werkgevers en werknemers om vanaf de eerste ziektedag actief te werken aan een zo spoedig mogelijke werkhervatting. Je moet samen een verzuimdossier opbouwen, met onder andere een:
- probleemanalyse door de bedrijfsarts na zes weken ziekte;
- plan van aanpak door de werkgever/werknemer na acht weken;
- eerstejaarsevaluatie door de bedrijfsarts;
- eerstejaarsevaluatie door de werkgever/werknemer;
- eindevaluatie door bedrijfsarts;
- eindevaluatie door de werkgever/werknemer.
Elke zes weken moet een bedrijfsarts meekijken, en op bepaalde momenten ook een arbeidsdeskundige. Daarnaast moeten jij en je werknemer je inzetten om de werknemer naar vermogen te laten werken, in het eigen werk of in ander werk, bij jouw bedrijf of bij een ander bedrijf.
Gebruikmaken van de poortwachtergarantie tijdens de ziektewetperiode?
Acture voldoet aan de eisen van de Wet verbetering poortwachter. Daarom bieden wij je poortwachtergarantie. Dit betekent dat wij je een vergoeding bieden als je een verhaalsanctie van het UWV krijgt opgelegd. Meld dit dan binnen vijf werkdagen via verzuimcoach@goudse.com. Er zijn wel voorwaarden. Je hebt de arbeidsongeschiktheid van je ex-werknemer tijdig bij ons en/of Acture gemeld en heeft de adviezen en instructies volledig, tijdig en juist opgevolgd. Alle vereisten lees je in de Aanvullende voorwaarden ZW-eigenrisicoverzekering en Voorwaarden dienstverlening ZW-eigenrisicoverzekering.
Vragen over de Wet verbetering poortwachter?
Voor meer informatie over wet- en regelgeving kun je contact opnemen met je VerzuimCoach via (0182) 544 918 of verzuimcoach@goudse.com.
Als je ons wil bereiken…
VerzuimCoach |
(0182) 544 918 verzuimcoach@goudse.com |
Als je Acture wil bereiken…
Over de persoonlijke begeleiding van een ex-werknemer | (024) 890 94 70 casemanagement.bedrijven@acture.nl |
Over het online portaal | (024) 890 94 70 salessupport@acture.nl |