Adviezen en aanbevelingen van onze inspecteurs Mike Smulders en Vincent van Vliet, gebaseerd op hun dagelijkse praktijk.
Mike Smulders Vincent van Vliet
NIEUW! Vanaf nu delen Mike & Vincent in elke EMA-nieuwsbrief een belangrijke preventiemaatregel met u. Deze keer hebben ze twee tips over een van de meest voorkomende maatregelen in alle branches: de Scope 10-keuring.
Tip 1: begin op tijd met inplannen!
In de praktijk zien we vaak dat Scope 10-keuringen te laat worden ingepland, waardoor herstelwerkzaamheden niet op tijd klaar zijn en we na de inspectie alleen een voorlopige dekking kunnen afgeven. De voorlopige dekking kan in deze gevallen pas worden omgezet na ontvangst van het Scope 10-rapport met getekende herstelverklaring of SCIOS Scope-10 certificaat. Bij niet tijdige aanlevering beperken we de dekking.
Denk er daarom aan dat de doorlooptijd van het inplannen van een Scope 10-keuring tot het ontvangen van een herstelverklaring al snel een aantal maanden bedraagt:
- afspraak maken voor de keuring (gemiddeld 2 maanden tot uw relatie aan de beurt is)
- rapport maken (ongeveer 2 weken)
- elektricien inschakelen (gemiddeld 2 maanden)
- certificaat of herstelverklaring opvragen (ongeveer 2 weken)
Het is dus zaak dat uw relatie tijdig begint met plannen en naast de afspraak voor de Scope 10-keuring ook direct een afspraak met een elektricien inplant, voor het geval er herstelwerkzaamheden nodig zijn. Zo is uw relatie altijd op tijd. Zowel op de preventiezaak van De Goudse als op de SCIOS-website staan gecertificeerde bedrijven in de omgeving van u en/of uw relatie die mogelijk snel hulp kunnen bieden. Toch nog extra ideeën nodig? Neem dan contact op met uw relatiebeheerder.
Ten overvloede (voor het geval uw relatie daarover vragen heeft): De Goudse wil het rapport met getekende herstelverklaring of het goedgekeurde SCIOS-certificaat zien en in het dossier hebben opgeslagen, omdat we eventuele schade dan soepel kunnen afwikkelen. Er is niets vervelender dan op het moment van schade nog te moeten wachten op de benodigde documentatie of discussie te krijgen over de kwaliteit van een elektrische installatie.
Tip 2: behoud kwaliteit!
We lopen er in de praktijk vaak tegenaan dat wij toch nog steeds iets hebben op te merken tijdens de inspectie nadat de Scope 10-keuring is geweest en de herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd. Dit kan komen doordat de herstelwerkzaamheden niet goed zijn uitgevoerd of dat de ondernemer na de werkzaamheden toch nog aanpassingen heeft gedaan. We zien dan zaken als:
- open lasdozen;
- verlengsnoeren;
- beschadigd installatiemateriaal;
- loshangende wandcontactdozen;
- losse kabels.
Enkele voorbeelden die werden aangetroffen tijdens de inspectie:
Openstaande lasdoos in de meterkast Installatiemateriaal (spatwaterdicht IP65) zonder invoer
Onze vraag aan u als EMA is om dit soort zaken met uw klanten te bespreken en zo onnodige schade of andere onaangename verrassingen te voorkomen.