Sanneke Oskam van Kersvers in Gouda
Sanneke Oskam van Kersvers in Gouda

De risico's van 'blurring' in de detailhandel

Detailhandel • Bedrijfsschade
Als winkelier stond je de vorige jaren voor flinke uitdagingen. De coronapandemie en nieuwe succesvolle webwinkelformules veranderden het spel. Er ontstond een ‘nieuwe economie’ waarin je werd gedwongen om het bestaansrecht van jouw bedrijf opnieuw uit te vinden. Heb je je werkzaamheden uitgebreid (‘blurring’), dan geeft dat nieuwe kansen. Maar ben je je ook (genoeg) bewust van de nieuwe risico’s?

Nieuwe businessmodellen in de detailhandel

In de strijd om de consument kiezen veel winkeliers voor een nieuw businessmodel. Denk aan de meubelwinkel die ook bezorgt en monteert. Aan de buurtsuper die een balie opent voor het afgeven en afhalen van pakketjes. Of aan nieuwe combinaties van online en offline: de fysieke winkel die een webshop aanbiedt of de webwinkel die ergens een vestiging opent als winkel of showroom. 

Blurring van werkzaamheden

 
Wanneer je je werkzaamheden uitbreidt met activiteiten die een nieuwe tak van sport vormen, spreken we van ‘blurring’. De grenzen tussen de verschillende vakgebieden vervagen. Daar is bijvoorbeeld sprake van bij een boekhandel of fietsenwinkel waar je nu ook koffie kunt krijgen, de bakker die een terras opent of andere ‘store in store’ concepten. 

Nieuwe kansen en nieuwe risico’s 


Dat biedt allemaal nieuwe kansen. Maar ben je je ook bewust van de nieuwe risico’s die hiermee gepaard gaan? Neem altijd contact op met je adviseur wanneer jouw bedrijfsactiviteiten veranderen. Hij of zij helpt je verder bij vragen, attendeert je op (nieuwe) wet- en regelgeving en bespreekt de nieuwe bedrijfsrisico’s waar je mee te maken krijgt.

Vraag een adviesgesprek aan

Heb je nog geen adviseur? Vraag dan eens een adviesgesprek aan bij een onafhankelijk adviseur. Bespreek jouw bedrijfsrisico’s. Stel al je vragen en laat je adviseren over passende oplossingen. Zo kun je met een gerust gevoel verder ondernemen.

Dekking nevenactiviteiten op je huidige verzekeringen?

Heb je een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven afgesloten bij De Goudse?

  • Nevenactiviteiten als horeca of een webwinkel zijn standaard verzekerd.
  • Ook spullen die bij een servicepunt worden afgegeven en daar tijdelijk worden bewaard zijn verzekerd (tot maximaal € 5.000,- per aanspraak en € 10.000,- per jaar).
  • Werkzaamheden bij een klant op locatie (van het uitpakken tot installeren van jouw geleverde producten) kunnen aanvullend worden meeverzekerd.

Heb je een bedrijfsschadeverzekering afgesloten bij De Goudse?

  • Bedrijfsschaderisico’s als gevolg van nieuwe activiteiten, zoals een website die door een storing onbereikbaar is, is standaard meeverzekerd.
  • Wijzigen je werkzaamheden? Geef dit dan altijd aan ons door. Je adviseur helpt je hier graag bij.

Tip! Bekijk hier alle relevante verzekeringen voor de detailhandel.