Ineens heel veel vragen
‘Een ondernemer met een handvol personeelsleden, die allemaal gezond zijn en lekker doorwerken, heeft maar zelden een HR-functie nodig. Tot het moment waarop een collega structureel slecht begint te functioneren. Of waarop een werknemer vraagt of hij betaald ouderschap op kan nemen. Of zorgverlof. Of waarop er twee over salarisverhoging beginnen omdat volgens hen vakgenoten bij andere bedrijven veel meer verdienen. Zo’n werkgever heeft dan ineens heel veel vragen waar hij mogelijk in geen maanden of jaren over na heeft hoeven denken. Vragen over rechten, plichten, contracten, salarishuizen, benchmarks… Een eigen HR-afdeling met de juiste specialisten zou dan wel even van pas komen.’
Vervolgtraject?
‘Met de HR Servicedesk bieden we die afdeling. In zijn simpelste vorm is het eenvoudigweg een telefoonnummer of e-mailadres dat je kunt gebruiken om je vraag te stellen, antwoord te krijgen en weer verder te kunnen. Zo’n vraag over betaald ouderschap bijvoorbeeld… Meestal kunnen we de werkgever in een kwartier wel alles vertellen wat hij daarover moet weten.’
‘Wil hij dat we ook een contract opstellen voor een specifieke medewerker, dan komt er nog wat tijd bij. In geval van een disfunctionerende medewerker begint het ook met een telefoontje waarin we de openstaande opties onderzoeken. Is het haalbaar die werkrelatie weer gezond te krijgen? Zo ja, hoe pak je dat dan aan? En anders: wat zijn je juridische mogelijkheden? Weet de werkgever daarmee voldoende, dan stopt onze dienstverlening daar. Wil hij ook het vervolgtraject met ons in, dan kan dat eveneens.’
Net zo groot als jij wilt
‘Want dat is het hele idee: de HR Servicedesk is net zo groot als jij wilt. Zowel wat betreft ureninspanning als specialismen. En met net zoveel arbeidsdeskundigen, fiscalisten, juristen of andere specialisten als jij nodig hebt, want de juiste professionals staan in ons netwerk allemaal klaar. Met elkaar beantwoorden we de vragen van werkgevers die ons misschien amper tweemaal per jaar bellen én van bedrijven voor wie we wekelijks aan de slag zijn.
‘We stellen functieprofielen en personeelshandboeken op, verzorgen RI&E’s, doen actuele benchmarkonderzoeken naar salarissen en evalueren arbeidsvoorwaarden. Ook grotere organisaties, die wel degelijk over een eigen HR-afdeling beschikken, schakelen ons overigens in voor zulke services. Bijvoorbeeld omdat ze een objectieve, onafhankelijke blik ‘van buiten’ willen of gewoon omdat ze intern capaciteit tekortkomen. Wij doen het allemaal graag. Zo blijven we scherp op de volle breedte van het HR-veld.’
HR Servicedesk als onderdeel van de Verzuimverzekering Optimaal
Met de recent geïntroduceerde Verzuimverzekering Optimaal biedt De Goudse werkgevers niet alleen een verzekering, maar ook een breed pakket aan dienstverlening op het gebied van preventie, re-integratie én andere HR-terreinen. Dat laatste houdt onder meer in dat de verzekerde bedrijven vier uur per jaar gebruik kunnen maken van de HR Servicedesk.
Michel den Daas: ‘We hopen dat de werkgevers hier ook daadwerkelijk een beroep op gaan doen. Want voor veel onderwerpen geldt dat we met één mailtje of telefoontje al veel duidelijkheid kunnen verschaffen. Dat heeft de ervaring wel geleerd.’ Vragen op het gebied van verzuim laat de HR Servicedesk voor deze specifieke groep werkgevers over aan de adviseur en De Goudse, voegt Michel toe. ‘Of De Goudse moet ons nadrukkelijk vragen om ook op dat gebied bij te springen.’