Graag bieden wij u een website die voor u zo goed mogelijk werkt. Daarom gebruiken we cookies, onder andere om uw bezoek aan onze website te analyseren, de getoonde informatie aan te passen aan uw voorkeuren, informatie van social media te tonen en onze advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Cookies worden soms ook geplaatst door derden; zo plaatst YouTube cookies als u via onze site een filmpje bekijkt. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid.
Veiligheid in de horeca
3 arbeidsrisico's in de horeca waarop u kunt letten
Goede arbeidsomstandigheden zorgen niet alleen voor een goede en veilige werkplek. U maakt het ook aantrekkelijker voor uw personeel om bij u te werken, en te blijven. Een goed arbobeleid volgens de Arbowet begint met het opstellen van een overzicht met alle risico's die in uw horecazaak kunnen voorkomen. Volgens Inspectie SZW zijn dit de 3 belangrijkste arbeidsrisico's in de horeca.
Fysieke belasting
Tillen, lange werktijden en repeterende bewegingen kunnen zorgen voor overbelasting van de rug, armen en schouders. RSI is zelfs een van de beroepsziekten in de horeca.
Dit kunt u doen:
- Deze fysieke belasting kunt u tegengaan door niet te lange diensten in te roosteren en een steekwagen of kar beschikbaar te stellen.
- Zorg ervoor dat medewerkers zo min mogelijk zware kratten naar een kelder hoeven te dragen.
- Zorg voor een veilige omgeving. Controleer bijvoorbeeld de armleuningen van uw trap, als u personeel veel traploopt.
Snijden, struikelen en verbranden
Verbranden, snijwonden, struikelen en uitglijden. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Vooral jongere werknemers zijn vaker betrokken bij een ongeval. Dat komt omdat zij nog weinig werkervaring hebben en minder snel gevaar zien.
Dit kunt u doen:
- Geef uw personeel voldoende rust om veiligheidsrisico’s te beperken.
- Geef jonge medewerkers extra voorlichting en uitleg, zodat ze weten hoe ze moeten snijden en wat ze moeten doen bij brand.
Agressie en geweld
Vooral medewerkers uit de bediening of achter de bar hebben regelmatig te maken met agressief, intimiderend en zelfs gewelddadig gedrag van gasten. Dat kan uw medewerkers stress en een onveilig gevoel geven.
Dit kunt u doen:
- U kunt uw medewerkers trainen om met geweld om te gaan, bijvoorbeeld met een agressietraining.
- Huur beveiligers in of installeer camera’s.
Het preventieabonnement
Als horecaondernemer wilt u schade beperken of voorkomen. Dat kan met de preventieve maatregelen uit het Preventieabonnement.
Verklein de kans op schade
Preventie-expert van Een Veilig Gevoel, Cindy Vis, geeft tips hoe u uw horecazaak veiliger kunt maken. "Ondernemers zijn vaak te druk voor preventie."