Preventie in de horeca? Dit kunt u doen

Als horecaondernemer wilt u een veilig omgeving creëren voor uw gasten én uw personeel. Preventie speelt daarbij een steeds grotere rol. Preventie-expert en Sales Field Director Cindy Vis van Een Veilig Gevoel geeft tips hoe u uw horecazaak ‘veiliger’ kunt maken.  

“Een schade voorkomen doe je nooit helemaal. Het is cliché, maar je kunt gewoon niet alles voor zijn. De kans op schade kun je wel verkleinen door maatregelen te treffen. Er zijn verschillende maatregelen die je kunt nemen. Je kunt goede sloten laten plaatsen, een alarmsysteem bevestigen en een bewakingscamera ophangen. Ook een mobiele overvalknop wordt steeds vaker toegepast.

Maak duidelijke afspraken

Maar je kan het nog zo goed geregeld hebben, je hebt ook te maken met gedrag. Wie doet wat? In de horeca kun je makkelijk vervallen in routinematig gedrag. Je bent druk bezig met je gasten en je hebt weinig tijd voor overleg. Toch is het heel belangrijk dat je goede en duidelijke afspraken maakt met je personeel om hun veiligheid te waarborgen.  

Je kunt namelijk wel apparatuur installeren, maar als mensen niet weten wie het alarm inschakelt of hoe de brandblusser werkt, dan loop je alsnog risico. Brandblusmiddelen bijvoorbeeld, die zijn pas veilig als iedereen weet hoe ze werken. Geef je personeel daarom een training, zodat ze leren hoe ze om moeten gaan met de preventiemiddelen. Hetzelfde geldt voor omgaan met agressieve gasten. Ook hier kun je personeelsleden in trainen.

Ondernemers zijn te druk voor preventie 

Ik begrijp heel goed dat een ondernemer zijn zaak wil runnen. Daar ligt zijn hart, niet bij de randzaken eromheen, zoals administratie en preventie. Neem de controle en inspectie van elektrische installaties en de frituur- en afzuiginstallaties. Meer dan de helft van de branden ontstaat door een defect in een elektrische installatie.We raden aan om jaarlijks deze apparatuur te laten controleren. Alleen het maken van een afspraak schiet er vaak in bij ondernemers. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze te druk zijn of omdat ze geen agendasysteem bijhouden. 

Preventieabonnement ontzorgt

Daarom hebben we samen met De Goudse een preventieabonnement ontwikkeld. De ondernemer kiest zelf modules, zoals brand- en inbraakpreventie, waar hij behoefte aan heeft en daar zit alles in: service, onderhoud, opslag van videobeelden in de cloud, monitoring en support. Ondernemers voldoen aan de eisen van de Arbowet, overheid en verzekeraar en hoeft zich minder zorgen te maken over de veiligheid van zijn personeel. 

Preventiemaatregelen en veiligheid kosten natuurlijk wel geld. Of je nu eenmalig investeert of, zoals bij het Preventieabonnement, een maandbedrag betaalt. Het voordeel is wel dat je geld bespaart door schade zoveel mogelijk te voorkomen.”

Preventietips voor de horeca

  • Train uw personeel.
  • Stel procedures op en bespreek deze met uw personeel.
  • Houd een agendasysteem bij, zodat u de jaarlijkse controle niet vergeet.
  • Kies alleen voor preventiemaatregelen die bij u passen: laat u hierover adviseren.

Een abonnement op veiligheid