'Het geeft veel voldoening om te zien dat je verzuim voor kunt zijn!'
Schulden, een scheiding of kinderen die extra zorg nodig hebben: een probleem in de privésfeer kan iedereen overkomen. Op zulke momenten is normaal functioneren op het werk vaak lastig. In het slechtste geval leiden privéproblemen tot langdurig verzuim. Social Support wil verzuim voor zijn en biedt daarom sociale hulpverlening voor medewerkers in de bouw. Heeft u de Bouwend Nederland verzuimverzekering van De Goudse Verzekeringen? Dan worden de meeste kosten van de hulp in geval van verzuim of dreigend verzuim vergoed.
Fred Bimbergen, adviseur Social Support bij Bouwend Nederland durft de stelling wel aan: zeker in de helft van alle gevallen dat werknemers verzuimen, komen psychosociale problemen om de hoek kijken. Fred: ‘Iemand meldt zich vaak ziek met fysieke klachten, maar als mensen langer verzuimen krijg je vaak een heel ander beeld. Dan blijkt bijvoorbeeld dat iemand in scheiding ligt of financiële problemen heeft.’
Uniek
Social Support, voorheen Stichting Sociale Bemiddeling, helpt werknemers in de bouw al veertig jaar met het oplossen van privéproblemen in de brede zin: van financiële schulden tot scheidingen en zieke familieleden. Social Support ontzorgt hiermee zowel de werkgever als werknemer. Fred: ‘Administratief medewerkers van bedrijven worden niet meer belast met het oplossen van privéproblemen én medewerkers krijgen een onafhankelijke partij waar ze met een gerust hart hun problemen kunnen neerleggen.’ Deze ledenservice van de bouw- en infrasector is uniek in zijn soort, benadrukt Fred. ‘Naar mijn weten is er geen enkele andere sector in Nederland met een eigen sociale dienstverlening. Werkgevers in de bouw- en infrasector zijn dan ook ontzettend trots op Social Support.’
Hoge verzuimkosten
De ledenservice is niet alleen een mooi initiatief vanuit de bouw- en infra, maar ook hard nodig blijkt uit cijfers van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). Gemiddeld genomen kost een zieke werknemer in de bouw de werkgever 8000 euro. Fred: ‘In dit gemiddelde worden ook werknemers meegenomen die maar twee dagen verzuimen. Kortom: om op een gemiddelde van 8000 euro te komen, moeten er behoorlijk wat werknemers zijn die langer verzuimen en de kosten flink opjagen.’
Met sociale hulpverlening zorg je ervoor dat werknemers beter in hun vel zitten en kun je (langdurig) verzuim voor zijn, weet de adviseur van Social Support: ‘Als we willen dat mensen duurzaam inzetbaar blijven is het ontzettend belangrijk om verzuim te voorkomen. Zodra mensen eenmaal thuis zitten, is de afstand tot hun werk een feit en wordt de stap om terug te keren in het normale ritme steeds groter. In het ergste geval belandt iemand in een uitkering en zijn werkgever en werknemer nog veel verder van huis.’
Stoere jongens
Maar hoe zorg je ervoor dat je als werkgever op tijd ingrijpt? Werknemers in de bouw staan er nu niet bepaald om bekend dat ze te koop lopen met hun privéproblemen. Dat klopt deels wel, beaamt Fred. ‘Over het algemeen heerst er in de bouw nog steeds een imago van: wij stoere jongens gaan niet zitten sippen.’ Toch zijn er altijd signalen die erop wijzen dat het niet goed met iemand gaat. ’Iemand is stiller dan normaal, vaak chagrijnig of is vaak even afwezig.’ Een tip die Fred iedere werkgever wil meegeven: ‘Wees extra alert als er sprake is van loonbeslag. Negen van de tien keer zit iemand dan thuis in de problemen.’
Raad en daad
In een flink deel van de gevallen gaat het om financiële problemen, weet Fred uit ervaring. ‘Het draait heel vaak om schulden. Daarnaast komen we van alles tegen zoals scheidingen, kinderen met rugzakjes, partners die ziek zijn. Allemaal zaken waardoor een werknemer psychisch overbelast kan raken.’
Hoe Social Support ervoor zorgt dat iemand weer lekkerder in zijn vel gaat zitten? Fred: ‘Als wij worden ingeschakeld door een werkgever, gaan wij iemand geen dingen uit handen nemen. Wij willen vooral een steuntje in de rug zijn. In de praktijk betekent dat: samen de inkomsten en uitgaven op orde brengen, een telefoontje voorbereiden met een schuldeiser of een brief opstellen naar de gemeente.’
Vaak krijgt iemand al rust in zijn hoofd als hij ervaart dat hij er niet alleen voor staat. Fred: ‘Mensen voelen zich gehoord en gezien als ze merken dat wij er voor ze zijn. Het schept bovendien vertrouwen dat wij onafhankelijk zijn. Niets van wat er besproken wordt, wordt gedeeld met de werkgever. Dit alles geeft iemand vaak al zo’n boost dat hij weer een stuk beter functioneert op het werk.’
Lees meer over over de ledenvoordelen van onze mantelovereenkomst met Bouwend Nederland.