Veelgestelde vragen over betaalmails

Wat is een betaalmail?
Dat is een mail waarmee u eenvoudig een rekening kunt betalen, zonder gegevens over te tikken. Soms kunt u met een betaalmail ook gemakkelijk en veilig een machtiging afgeven voor automatische incasso.
Hoe werkt een betaalmail?
U ontvangt een betaalmail altijd rechtstreeks van het bedrijf waarbij u klant bent. U kunt daarna direct betalen, bijvoorbeeld via iDEAL. U ziet altijd duidelijk wie de begunstigde is en aan wie u welk bedrag betaalt. De gekleurde status laat zien of u al betaald heeft. Makkelijk, goed voor het milieu en het kost u niets, vaak in tegenstelling tot papieren nota’s of acceptgiro's.
Hoe kan ik via een betaalmail betalen?
U betaalt door simpelweg te klikken. U komt dan op een beveiligde betaalpagina en herkent meteen de factuurgegevens. U betaalt gewoon via uw eigen bank, bijvoorbeeld met iDEAL.
Ik heb een betaalmail ontvangen maar kan die niet volledig bekijken. Wat moet ik doen?
U moet het tonen van afbeeldingen toestaan om de hele mail te kunnen bekijken. In de meeste mailprogramma’s doet u dit door bovenin de mail te klikken op ‘Afbeeldingen weergeven’. Wilt u dit niet steeds opnieuw doen, klik dan op ‘Toevoegen aan de lijst met veilige afzenders’.
Hoe weet ik dat ik betaald heb?
Dan verandert de kleur van de betaalstatus van blauw in groen. U ziet die kleur bovenin uw scherm. Let op: u ziet de aangepaste kleur pas nadat u uw mail heeft gesloten en weer heeft geopend.
Ik heb net betaald, maar de betaalstatus is nog blauw in plaats van groen. Hoe kan dat?
De kleur verandert pas nadat u uw mail heeft gesloten en daarna weer heeft geopend
De betaalstrook in de betaalmail is rood. Wat betekent dit?
Dit betekent dat de betaaltermijn is verstreken. U kunt dan niet meer betalen via die betaalmail. Neem contact op met de afzender van de mail
Kan ik een betaalmail doorsturen?
Ja, dat kan. Maar er kan maar één keer via de mail worden betaald. Daarna heeft de mail bij beide ontvangers de status 'betaald'.
Zijn betaalmails veilig?
Ja, het enige wat iemand anders kan doen met uw betaalmail is voor u betalen. Er worden géén betaalgegevens meegestuurd en er wordt ook niet naar gevraagd. Tijdens de betaling ziet u altijd precies hoeveel u aan wie betaalt. Met iDEAL loopt de betaling altijd via uw eigen betaalrekening en in de internetbankieromgeving van uw eigen bank. Precies zoals u dat gewend bent met een normale internetbetaling. Voor extra veiligheid worden betaalmails digitaal gesigneerd en wordt de inhoud van de mail versleuteld tot aan uw inbox (encryptie). Zo kan er niemand iets aan de mail veranderen.
Wat kost een betaalmail?
De betaalmails die u van ons ontvangt zijn gratis.
Ik heb een vraag over een betaalmail. Met wie kan ik contact opnemen?
Neem dan contact op met de afzender van de betaalmail. U kunt dit eenvoudig doen door te antwoorden op de e-mail.