‘Zonder Boris-inventarisatie en ons advies was hij failliet gegaan’

‘Zonder Boris-inventarisatie en ons advies was hij failliet gegaan’

Een goede risico-inventarisatie is voor een ondernemer van essentieel belang. Bij schade kan dat zelfs het verschil betekenen tussen een gezonde toekomst en faillissement. Dat merkte Erkend MKB-adviseur Frank Boute in de praktijk.

Nog niet zo lang geleden kwam verzekeringsadviseur Frank Boute in contact met een interieurbouwbedrijf uit Oisterwijk. ‘Ze waren bij Interpolis verzekerd en vroegen of ik hun verzekeringen wilde komen regelen. Ik zei: ik kom je helpen met ondernémen.’ Frank maakte een risico-inventarisatie met Boris en zag al snel dat veel dingen niet goed geregeld waren. ‘De brandblussers waren bijvoorbeeld niet gecheckt en hingen veel te hoog, er was geen bordje ‘uitgang’, er was geen RI&E en het personeel was niet geïnformeerd over wat ze moesten doen bij calamiteiten.’

Aanbevelingen Boris-rapport

Twee weken later overhandigde Frank de ondernemer een Boris-rapport. ‘Daar stonden diverse aanbevelingen in, maar de man had geen netwerk om het te regelen. Wij hebben toen diverse bedrijven ingeschakeld. De RI&E hebben we zelf opgesteld, want daarvoor hebben we iemand in dienst. We hebben ook een bijeenkomst georganiseerd waarbij het personeel werd geïnformeerd over wat ze moesten doen bij ziekte en calamiteiten.’

Verzekeringen totaal niet op orde

Uiteraard werd in het Boris-rapport ook aandacht besteed aan verzekeringen. Die waren volgens Frank totaal niet op orde. ‘De verzekerde bedragen waren véél te laag. We hebben bijvoorbeeld bij de accountant informatie opgevraagd en daarna het verzekerde bedrag voor bedrijfsschade verdrievoudigd. En er was geen huurdersbelang meeverzekerd, terwijl de ondernemer zelf veel dingen had aangebracht en verbeterd in het gehuurde pand, voor ongeveer € 150.000,-.’

Grote brand

Frank heeft in overleg met de ondernemer de verzekeringen op orde gebracht. En dat was maar goed ook. Vier maanden later ontstond er een grote brand door een vonk in een afzuiginstallatie. Normaal gesproken zou er een afdekklep dicht zijn gegaan maar dat was vanwege een technische storing nu niet gebeurd, met grote gevolgen. Uiteraard was dit door Frank niet te voorzien. ‘Maar ik ga de ondernemer er natuurlijk wel op wijzen dat het belangrijk is dat hij de nieuwe installatie goed laat testen door een specialist. Een van onze medewerkers werkt trouwens bij de vrijwillige brandweer en stond te blussen toen de ondernemer aankwam. ‘Thomas, jij hier?’, zei de ondernemer verbaasd. ‘Ja, was het antwoord, we willen de schade natuurlijk zo véél mogelijk beperken!’

Belang van goed advies

Maar uiteindelijk was de schade toch enorm. Toen werd pas écht duidelijk hoe belangrijk het advies van Frank was geweest. ‘Zonder Boris-inventarisatie en ons advies was hij failliet gegaan, want dan was veel schade niet gedekt of voor een véél te laag bedrag. Je moet bij een ondernemer gaan kijken om te weten dat het goed is geregeld. Dat kun je echt niet vanachter je bureau doen. Met behulp van Boris breng je de klant in beeld en krijg je totaaloverzicht. En daarna is het goed om alles actueel te houden, dus ik heb met mijn klant afgesproken dat ik volgend jaar de inventarisatie ga updaten.’
Frank Boute