Veranderingen schadeverzekeringen voor de detailhandel

AlgemeenSchade
21-05-2021

Vanaf 1 juli 2021 is een aantal verzekeringen binnen het pakket CompleetVerzekerd Detailhandel gewijzigd. Veranderingen in de markt, inzicht in de branche en een aantal grote schades hebben geleid tot het volgende:

  • Branchevoorwaarden Detailhandel
  • Elektrabeleid voor detailhandel
  • Wijzigingen AVB, Bedrijfsgebouwen- en Inventaris/Goederenverzekering
  • Uitbreiding dekking AVB, Bedrijfsgebouwen- en Inventaris/Goederenverzekering

Branchevoorwaarden en productvoorwaarden
Vanaf 1 juli 2021 gelden de Branchevoorwaarden Detailhandel voor uw relaties. Die geven een duidelijk overzicht van de voordelen en preventie-eisen die specifiek gelden voor detailhandel. Daarnaast wordt de naam van de ‘Aanvullende voorwaarden’ gewijzigd in ‘Productvoorwaarden’. U vindt de branchevoorwaarden en de productvoorwaarden vanaf 1 juli 2021 op goudse.nl. Hier leest u er meer over.

Elektrabeleid voor detailhandel 
Vanaf 1 juli 2021 geldt voor relaties in de detailhandel met een Bedrijfsgebouwen- en/of Inventaris/Goederenverzekering met een verzekerd bedrag vanaf € 250.000,- het volgende: 

  • Zij moeten hun elektrische installatie minimaal één keer in de vijf jaar laten keuren volgens de richtlijnen van NTA 8220 door een SCIOS Scope 10-bevoegd inspecteur.
  • Een bestaande NEN 3140-keuring is tot de geldigheidsdatum ook acceptabel.
  • Het keuringsrapport en evt. herstelverklaring moeten worden geüpload in de Adviseursmodule.
  • Nieuwe relaties moeten deze keuringsdocumenten binnen 6 maanden na ingangsdatum van de verzekering uploaden.
  • Bestaande relaties moeten deze keuringsdocumenten uploaden voor 1 januari 2023.

Hier leest u er meer over.

Wijzigingen verzekeringen CompleetVerzekerd Detailhandel
Vanaf 1 juli 2021 is ook een aantal verzekeringen van CompleetVerzekerd Detailhandel gewijzigd. Om brandstichting te voorkomen zijn bijvoorbeeld de preventie-eisen voor het buiten verzamelen van afval aangescherpt. Ook is de dekking voor productaansprakelijkheid aangepast. Daarnaast gaan we vanaf 1 juli 2021 het inbraakrisico van nieuwe relaties in de detailhandel bepalen volgens de VRKI 2.0. Ook wordt het mogelijk om piekvoorraden, werkzaamheden bij klanten  en e-bikes mee te verzekeren. Breuk van spiegels is in het vervolg tot € 1.000,- standaard meeverzekerd op de glasverzekering.  Steeds meer ondernemers hebben een servicepunt in hun winkel, bijvoorbeeld voor het afgeven of afhalen van spullen voor een stomerij of pakketdiensten. De aansprakelijkheid voor schade aan deze producten is voortaan standaard meeverzekerd tot € 5.000,- op de AVB. Hier vindt u een overzicht van de wijzigingen per verzekering.

Extra tijd voor preventiemaatregelen
Sommige preventiemaatregelen zijn nieuw voor uw relatie en we begrijpen dat hij tijd nodig heeft om te kunnen voldoen aan deze eisen. Daarom geven we uw relatie tot 1 oktober 2021 de tijd om dit regelen. Graag wijzen wij u erop dat uw relatie preventiemiddelen met korting kan aanschaffen via de Preventiezaak  van De Goudse.

Hoe informeren wij uw relaties? 
Uw relaties ontvangen eind mei een brief van ons met informatie over de wijzigingen die voor hen gelden vanaf 1 juli 2021. Afhankelijk van hoe u uw administratie heeft ingericht, ontvangt u een kopie van deze brief via EMS of via de post.

Tot slot 
Heeft u vragen? U kunt natuurlijk altijd contact opnemen met uw accountmanager.